Az általam használt anyagok többnyire felsőközép kategóriát képviselnek, például lakk tekintetében nem a legolcsóbb MS lakkokat használom, hanem a HS karcállót. A fényezés árát befolyásolja a felhasznált anyag, tehát ha neked fontos hogy prémium minőségű és fényű lakk kerüljön a felületre, külön kérned kell hogy USH prémium lakk menjen rá, ami nyilvánvalóan egy kicsit növeli az árat. Fillerből is kérhető prémium minőségű, olyan filler például ami tartalmaz rozsdagátló adalékokat. Mint azt bizonyára tudod, (vagy ha eddig nem tudtad akkor most majd fogod tudni) nincs túlnyomásos kamrám aminek az a lényege hogy fentről friss, "kontrollált" hőmérsékletű levegő áramlik a légmentesen zárt helyiségbe szűrőkön keresztül, és alul szintén egy másfajta szűrőn keresztül távozik. Ezáltal minden szösz, por, lakk köd, festék köd végül az alul elhelyezett szűrőkben landol'. Itt a légszállítás alsó hangon nagyjából 20.000 m3/óra. A részecskére szűrt ártalmatlanított levegő egy kéményen a légtérbe kerül és ott nagyon gyorsan elillan. A kamrán belül egy kis túlnyomás van jelen ami biztosítani hivatott a szemétmentes környezetet. Nálam van egy helyiség ami nagyjából zárt, fellocsolok és itt végzem a fényezést. Természetesen mindent megteszek annak érdekében hogy a rendelkezésre álló "barkács" eszközökkel a lehető legjobb végeredményt érjem el, beöltözök fényező ruhába, levegővel lefújom magamról a szennyeződéseket, fellocsolok, leválasztom a vizet és olajat a sűrített levegőből és a többi. Viszont a harmatpontot, a munkadarab hőmérsékletét, a belső hőmérsékletet nagymértékben befolyásolni nem tudom, és ugye nagyon hiányzik a túlnyomás is. Ez mármint a hőmérséklet azért lényeges mert ha túl hideg van a lakk megfolyik, ha túl meleg van akkor meg selymesedik a felület stb. Előfordul hogy a fényezésbe nagyon apró levegőben előforduló szöszök, (szemét) kerül - ki tudja honnan - , ezt egy speciális toll-tűkészlettel ki tudom szedni, de ha már egyszer belekerült jó eséllyel utómunkára van szükség, polírozni kell a felületet és teljesen eltüntetni csak ritkán lehet. Általában nagyobb fekvő elemeknél megy szemét a munkadarabba. A színazonosságot egy speciális kártyára, a pisztolyból kifújt színre kevert hígított festékkel szoktam ellenőrizni, mielőtt az elemet lefújom. Úgy persze ez nehéz, ha hoznak egy utángyártott sárvédőt és az autó meg nincs itt amihez hozzá tudom nézni. Akkor nem tudok mit csinálni, lefényezem színkód szerint aztán vagy tökéletes színegyezés lesz, vagy nem. Ha fontos a színazonosság akkor azt előre kell jelezni, itt kell hagyni az autót, és tudomásul kell venni hogy a szomszédos elemekbe is bele kell fújni ami szintén egy teljes elem árának fényezésével egyezik meg árban. Tehát. Az élre fújás olcsó, de nem garantálható a teljes színazonosság, a mellé fújással ez garantálható viszont többe kerül. Hozzám jellemzően 10+ éves autók érkeznek, amiknél nincsen ilyen elvárás, mert az autó amúgy is körbe volt fényezve, viszont egy 3-5 éves egyébként jó állapotú sérülésmentes autónál nem célszerű élre fújni. Én értem egyébként, hogy egy önkáros koccanásnál fontos hogy a javítás legyen a lehető legolcsóbb, de ha eltér a szín nem ér engem szidni pusztán a spórolás miatt.
Én nem mondom azt a végén, hogy ez ilyen lett, ebből ennyit lehetett kihozni, de azt is meg kell érteni hogy az árakat úgy kalkulálom, hogy az igazodjon a produkálható minőséghez. Van akinek teljesen tökéletes lesz a végeredmény fele annyiért mint a profi fényezőműhelyekben, van akinek nem. Ilyenkor még nincs minden veszve, ha nem tetszik a végeredmény meg fogjuk találni a megfelelő megoldást! Ha nem tetszik, engedek az árból és elviheted másik helyre újra fényeztetni ahol rendelkezésre áll minden az azonnali tökéletes eredményhez, vagy kérheted tőlem is az újra fényezést egy jóval kedvezőbb nyomottabb áron. Ez esetben tudnod kell hogy nekem újra el fog fogyni ugyan az az anyagmennyiség, újra ráfordítom az időt, újra meg kell vennem a festéket stb. Egy nagyon pici esztétikai hiba miatt nem várható el tőlem, hogy az amúgy is olcsónak mondható eleve javító fényezésnek hívott munkát garanciába javítsam ki. De ha már fényezés, és garancia, milyen esetekben lehet 100% garanciában kérni az újra fényezést? Régen követtem el olyan hibát, hogy hittem az utángyártott műanyag lökhárítón lévő csomagolásra ragasztott címke szövegének "premium quality primer", a leírás szerint meg kell csiszolni a felületet, és mehet rá a festék. Ez nem egészen volt igaz, inkább csak marketing, kb. 2 hét elteltével jött vissza az ügyfél hogy a fényezés hámlik le a felületről. Ha ilyen van, az elég egyértelműen az én hibám, nem csiszoltam meg eléggé, nem fillereztem amit most már nem követnék el újra. Neki újra fényeztem az elemet költségmentesen. Ha elkezd hólyagosodni a lakk, az is garanciális probléma de szerencsére ilyennel még nem találkoztam munkám során.
Van még néhány elvi kérdés amit tisztázni szükséges. Ha valami rozsdás, arra nem kittelek rá, nem fényezek rá, mert fixen problémákat fog okozni. Akkor sem ha a kocsi "eladásra megy". Meg kell érteni hogy ezeket előbb javítani kell - ha szükséges lemez kivágással- és csak utána lehet fényezni. A szerencsés helyzet az, hogy ezt is egy helyen meg tudjuk oldani, ugyanis karosszéria lakatolással és fényezéssel is egy helyben foglalkozom.
Nagyjából azt hiszem összefoglaltam mindent, amit a javítófényezés előnyeiről és hátrányairól tudni kell. Ha kérdésed van, az autó mellett szívesen megválaszolom.